Scroll Top

Plik do druku – 5 podstawowych zasad

druk
MATERIAŁY DRUKOWANE TO NADAL BARDZO POPULARNA FORMA REKLAMY. JEDNAK JAK DOBRZE PRZYGOTOWAĆ PLIK DO DRUKU, ABY UNIKNĄĆ NIESPODZIANEK? POZNAJ 5 PODSTAWOWYCH ZASAD!

1. Rozmiar i rozdzielczość 

Projekt do druku zaczynamy od wyboru rozmiaru. Podstawowe formaty do druku mają ściśle określone rozmiary. W przypadku plakatów, ulotek czy katalogów są to rozmiary A5, A4, A3, A2, A1 itd. To ważne, aby przygotowując projekt do druku trzymać się tych wytycznych, aby uniknąć odrzucenia pliku przez drukarnię. 

Bardzo ważna jest również rozdzielczość. Projekty do druku przygotowujemy w 300 DPI. Tą samą rozdzielczość powinny mieć wszystkie zdjęcia i grafiki użyte w projekcie. Nikt nie chciałby rozpikmselowanego zdjęcia na ulotce, dlatego bardzo ważne jest używanie ich w jak najlepszej jakości. 

2. spady

Pliki do druku powinny mieć spady. Jedynym wyjątkiem może (ale nie musi) być projekt druku wielkoformatowego (np. Baner). Czym są spady? To obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza.

Standardowy spad ma 3mm lub 5mm. Spady dodajemy z każdej strony do podstawowego rozmiaru projektu. Przykład: plakat A4 ma rozmiar 210x297mm, jednak kiedy dodamy do niego spady, powinien mieć 216x303mm, ponieważ dodajemy po 3mm z każdej strony kartki. 

3. Profil kolorystyczny 

Wszelkie materiały do druku przygotowujemy w CMYKu, w przeciwieństwie do grafik internetowych, które projektuje się w RGB. CMYK to skrót od 4 kolorów: cyan, magenta, yellow i black. 

4. Marginesy wewnętrzne 

Bardzo ważne są marginesy wewnętrzne, zwłaszcza dla najistotniejszych elementów naszego projektu takich jak logo lub teksty. Jeżeli znajdą się one zbyt blisko krawędzi, istnieje ryzyko, że zostaną przycięte. Margines wewnętrzny zazwyczaj ma ok. 5mm, chyba, że projekt wymaga ustawienia większych marginesów (np. w katalogach klejonych).

5. Zmiana fontów na krzywe

Dobrą praktyką jest zamiana wszystkich fontów na krzywe, przed wypuszczeniem pliku do druku. Unikniemy dzięki temu rozsypania się projektu, ponieważ niektóre fonty mogą wyświetlać się dobrze u nas, a już w drukarni niekoniecznie.

Prawidłowe przygotowanie projektu do druku = udany wydruk, dlatego zawsze dobrze sprawdzamy wszystkie projekty, przed drukiem. Postaw na kompleksową realizację! Projektujemy, drukujemy i dostarczamy do klienta. Zapraszamy do kontaktu.

Prawidłowe przygotowanie projektu do druku = udany wydruk, dlatego zawsze dobrze sprawdzamy wszystkie projekty przed drukiem. Postaw na kompleksową realizację! Projektujemy, drukujemy i dostarczamy do klienta. Zapraszamy do kontaktu

Facebook
Instagram
Tiktok