Scroll Top

Perswazja w reklamie – 6 reguł Cialdiniego

1

Robert B. Cialdini w swojej książce „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” zawarł 6 metod wywierania wpływu na ludzi. Wybitny profesor psychologii, który prowadził badania przez niemal 15 lat do swojej książki. W swoich zapiskach podaje mnóstwo przykładów, dowodów, danych, które w świecie reklamy i marketingu są używane. 

Reguła społecznego dowodu słuszności 

To mechanizm, który sprawia że jesteśmy w stanie podjąć decyzję na podstawie innych opinii, będąc przekonanym, że jeśli większości się to sprawdziło, to nam także. 

Przykłady: 

  • Recenzje
  • Wydarzenie na FB (Twoi znajomi już tam są!)
  • Wiele dobrych opinii

Reguła wzajemności 

Jest to banalnie prosta technika wpływu społecznego. Polega na sprawieniu u drugiej osoby poczucia zobowiązania do odwdzięczenia się i rewanżu. 

Przykłady:

  • Darmowe próbki 
  • Gratisy, bonusy
  • Degustacje 
  • Konkursy z nagrodami 

Reguła niedostępności

Rzeczy trudno dostępne zyskują na wartości, atrakcyjności i są bardziej pożądane. Oferty które są ograniczone czasowo albo ilościowo cieszą się większym zainteresowaniem. 

Przykłady:

  • Limitowane serie produktów 
  • Oferty „last minute”
  • Produkty kolekcjonerskie

Reguła zaangażowania i konsekwencji 

Metoda opiera się na wewnętrznej potrzebie bycia konsekwentnym i zaangażowanym w realizację naszych postawionych celów. Skoro zabraliśmy się za coś, chcemy zachować twarz i być postrzeganym jako osoba słowna i konsekwentna, więc decydujemy się kontynuować to działanie. 

Przykłady:

  • Promocje na start 
  • Bezpłatne okresy testowe 
  • Próbki produktów  

Reguła autorytetu 

Celebryci i specjaliści, którzy uznawani są za autorytet, mają ogromny wpływ na podejmowane przez nas decyzje. Gdy w reklamie pasty do zębów, zobaczymy kobietę lub mężczyznę ubranych w biały kitel, uznamy że są to specjaliści i to co mówią jest prawdą. Zazwyczaj są to aktorzy, którzy nie mają żadnego związku z reklamowanym produktem. 

Przykłady:

  • Występowanie celebrytów i specjalistów w reklamach 
  • Reklamowanie produktów przez infuencergw

Reguła lubienia i sympatii

Faktem jest, że chętniej spełniamy prośby osób, których lubimy lub mamy wspólne zainteresowania albo uważamy, że są atrakcyjni. Chętniej odpowiemy TAK osobie przyjaznej, ładnej.

Przykłady:

  • Atrakcyjne osoby występujące w reklamie 
  • Budowanie relacji biznesowych 

Ostatnie posty

Facebook
Instagram
Tiktok